Harmonogram infrastrukturních projektů umožní spouštění soutěží

Harmonogram infrastrukturních projektů je nástrojem, který umožní spouštění veřejných zakázek. Poskytuje totiž alespoň indikativní krytí projektů. Ve čtvrtek (17. 2.) během živého vysílání na sociální síti to uvedl ministr dopravy Andrej Doležal (nominant Jsme rodina).

Harmonogram přípravy a výstavby projektů železniční infrastruktury z dílny Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR schválila ve středu (16. 2.) vláda. Doležal přiblížil, že jde o strategický dokument, který hovoří o tom, jak se příštích deset let plánuje proinvestovat v železniční kolejové infrastruktuře 5 miliard eur, které budou ze státního rozpočtu, strukturálních fondů, z Nástroje na propojování Evropy (CEF) az plánu obnovy.

Dlouhý výhled je podle ministra potřebný pro dlouhou projektovou přípravu. „Pokud máme jistý úsek začít opravovat v roce 2025 nebo 2026, tak tu přípravu už v roce 2022 jsme měli mít dávno započatou,“ popsal s tím, že se to i aktuálně děje. Podle jeho slov se spouští příprava projektové dokumentace na projekty, které budou financovány například z plánu obnovy.

„Polovinu z těch 5 miliard chceme věnovat na rekonstrukci tratí,“ přiblížil Doležal s tím, že jde o indikativní materiál. Když se tedy situace ve slovenském hospodářství zhorší, částka může být nižší. Zdůraznil však důležitost přípravy.

V případě aktualizace harmonogramu silniční infrastruktury byla na vládě přerušena rozprava, ke které by se kabinet měl vrátit na příštím jednání. Doležel však věří, že materiál bude schválen.

Ministr v souvislosti s tím podotkl, že zadavatel jako například Národní dálniční společnost (NDS) nesmí spustit zakázku, pokud nemá v rozpočtu částku na realizaci stavby. Upozornil však, že SR rozpočtu je na rok dopředu a na dva výhledově. „Na to, abych prohlásil R4, nepotřebuji 250 milionů v rozpočtu nyní. Já je potřebuji někdy v čase,“ dodal.

Harmonogram je tak podle něj nástrojem, o který se při vyhlášení veřejných zakázek dá opřít a je tam alespoň indikativní krytí. „Tento harmonogram je proto důležitý, že se o něj budeme opírat při vyhlašování veřejných zakázek nejen na R4 v Prešově, ale i na Šalu, na mosty na silnicích první třídy,“ tvrdí Doležal.

Další články autora

Comments

- Komerční sdělení-PR články

Nejnovější články